S'han esgrimit alguns arguments, durant aquests darrers anys, als mitjans de comunicació i als fórums que guarden alguna relació amb el món educatiu, sobre la necessitat de reforçar les Humanitats. Se n'han esgrimit, sobretot, de tipus formatiu. Però no s'ha fet incidència en un aspecte que consider fonamental: s'han de reforçar per garantir un futur democràtic.
Pràcticament tota la nostra vida, enfilant la tercera dècada del segle XXI, s'enfoca cap a l'utilitarisme. I cap a l'individualisme. La utilitat es troba per sobre d'altres valors que resulten fonamentals per a l'Educació. Com que el pes de les Humanitats dins el sistema educatiu s'ha reduït, ja no se sent tant la queixa dels estudiants encara poc formats referida a la utilitat (o manca d'utilitat) de determinats coneixements, de determinades matèries dels curricula. «I això per què serveix?» no es demanarà tant si allò que s'imparteix només forma part d'un ventall lúdic o d'un coneixement estrictament utilitari.
Però la majoria de coses que al cap i a la fi ens acaben sent útils en principi ens feia la impressió que no servien per res. I ens interrogàvem sobre la seua utilitat, si teníem la ment una mica desperta. Però també era la ment deixondida allò que ens permetia de fer-nos entendre, efectivament, perquè ens acabarien sent útils.
Potser algun lector es demanarà tot plegat què hi té a veure, amb la democràcia. Mirarem de desgranar-ho. Certament, el sistema democràtic, amb totes les seues imperfeccions, és el que més s'ajusta al fet de recollir la veu de tothom, de fer cas de tots els electors i de posar els ciutadans en una certa igualtat de condicions, encara que resulti precària. En tots els altres sistemes, tant la participació ciutadana com el fet de tenir en compte l'opinió dels ciutadans, encara ho són més, de precaris. Molt més. La participació democràtica, en qualsevol cas, requereix també ciutadans preparats per fer-ne part. Es pot concórrer a l'arena política, ni que sigui com a elector, sense tenir ni idea de què s'està fent, i escollir algú perquè és més guapo o perquè et cau bé en les seues actuacions als platós de televisió. Però aquestes motivacions són ben pobres. Ultrapassar-les, emperò, requereix unes certes habilitats, que se solen adquirir dins el sistema educatiu. I que tenen a veure, fonamentalment, en la formació en Humanitats.
La capacitat reflexiva, avui tan assetjada pels missatges curtíssims, per la volatilitat de l'expressió pública i pels titulars periodístics, es forma fent coses que requreixen reflexió. Traduir del llatí o del grec (sense aparent utilitat), analitzar oracions compostes o reflexionar sobre el sentit de la vida ajuden a superar aquesta forma de comunicació tan efectiva però tan poc sensible. Superar l'estadi de les frases curtes però enginyoses i intentar entendre la complexitat dels fets ajuda prou a consolidar la democràcia. Perquè, precisament, es lamina, es llima, es riboteja quan se simplifica. Com diuen els feixistes, menys llibres i més acció. Però, ai las!, quina acció es podrà dur a terme per part d'algú que no llegeix? Com actuaran, en política, aquells que rebutgen els llibres?
A un determinat nivell d'adolescència, basta que les persones en vies de formació de la personalitat i del caràcter sàpiguen que algú s'ha interrogat sobre qüestions fonamentals per a la nostra vida perquè canviï el seu enfocament de la percepció del món. Saber que algú s'ha demanat sobre l'origen de l'univers, sobre per què els humans hem esdevingut humans, sobre la igualtat (o desigualtat) i els drets, sobre el sentit de la nostra existència, sobre la trancendència, sobre el significat del temps i sobre tantes i tantes qüestions en aquesta línia ja fa part de la formació bàsica que hauria de tenir tothom. No simplement per a la pròpia il·lustració i gaudi, sinó per viure en societat d'una manera mínimament civilitzada.
Perquè si abandonam les coses «inútils», no pensam en el sentit del món que ens envolta, no interessam els nostres jóvens per traduir del llatí i del grec, per discutir sobre l'etern retorn o sobre la percepció de la realitat, per parlar sobre el mite de la caverna, per gaudir de les reflexions profundes que ens han marcat durant segles i àdhuc mil·lennis, qualsevol mascle dalt un cavall amollant bidons de testosterona els pot arribar a caure simpàtic.
5 comentarios
Para comentar es necesario estar registrado en Periódico de Ibiza y Formentera
Acertada reflexión que tiene mucho que ver con la decisión del Gobierno de eliminar la filosofía a nivel ESO y borrarla de la enseñanza obligatoria y a este paso posiblemente de las facultades...para así deshacerse del razonamiento crítico y la introspección que podrían seguir cuestionando el sistema. Por cierto, eterno agradecimiento a mis profesores de entonces por haberme enseñado desde a coser un botón hasta a macerar hierbas ibicencas en el laboratorio de química....Dejen de infravalorar a los adolescentes, sólo denles las armas adecuadas. Y en cuanto a lo dicho referente a "religión ",para toda mente crítica es un perfecto trampolín para interesarse, por contraste,como a mi me sucedió, por el choque de culturas, la física cuántica, el darwinismo, la astronomía (....) o incluso el libro de Job, la psicología, el misticismo, Buddha (.....)En fin,no toda propuesta es un aleccionamiento, sino a veces, para una mente abierta y despierta, es todo lo contrario....
,,,claro que sí "manu" ,,,pero en vez de irte a la Iglesia de Santa Cruz, te pasas por la puerta de la mezquita de Figueretas, y en voz bien alta, defiende tus ideas,,, o a la puerta del Gobern y pide la prohibicion de las clases de conocimientos del Islam,, y no me vengas ahora que te refieres a todas las religiones,,,se consecuente de tu palabras e ideas y defiendelas,,,pero con claridad...
... por supuesto que hay que recuperar las HUMANIDADES... sobre todo tras comprobar que están desapareciendo todas y cada una de ellas, en beneficio de la asquerosa RELIGIÓN, que no sirve para nada, y es la peor de todas... de hecho, muchos la excluyen de la cultura humanística, pero no hay manera de sacarla de EDUCACIÓN, a la que se agarra como una garrapata... recuperemos la cultura del pensamiento, porque si dejamos a nuestros jóvenes a solas con la apologética religiosa, acabaremos con un futuro distópico peor que el de las series de televisión prospectivas...
Totalment d´acord Don Bernat...
,,,algo está cambiando,,,no aparece el Regne d'Espanya... la tormenta aclara las ideas,,,